יחסי עובד מעביד

יחסי עובד מעביד – הגדרה מסובכת

העולם של יחסי עובד מעביד הוא אחד התחומים היותר מורכבים בעולם המשפט.

מצד אחד, יש פסיקה ענפה אשר התוותה הוראות ברורות מתי מתקיימים יחסי עובד מעביד ומתי לא ועדיין יש הרבה תחום אפור שהדברים לא ברורים ולכן הדברים הופכים להיות מסובכים יותר וקשים יותר להכרעה. כאשר רוצים לבדוק אם התקיימו בין שני הצדדים יחסי עובד מעביד יש כמה תנאים שצריך לבדוק אם התקיימו. כך למשל, האם העובד קיבל תלוש משכורת עבור עבודתו או שמא הוציא חשבונית וקיבל העברה של הסכום ישירות לחשבונו יחד עם מס ערך מוסף. בדיקה נוספת ומהותית מאוד שמבצעים היא האם אותו עובד היה מעורב בחברה כלומר היה לו חדר במשרד, היה מוזמן לאירועים של החברה והאם היו לו עבודות נוספות.

כיצד בוחנים האם מתקיימים יחסי עובד מעביד

בעצם אחד המבחנים המרכזיים לראות האם מתקיימים יחסי עובד מעביד בין שני צדדים הוא האם העובד היה בעל עבודות נוספות: כלומר האם נפשית ורגשית הוא היה כל כולו באותו מקום עבודה או שהיו מקומות נוספים שעבד בהם ואז היה על משקל של ספק ולא של עובד חברה. ברגע שניתן להוכיח שאותו אדם היה קשור לכמה עסקים במקביל יהיה לו מאוד קשה להוכיח שהתקיימו יחסי עובד ומעביד. בגלל שברגע שאותו אדם לא היה מחויב למקום מסוים ולכן מסיבה ברורה הוא היה על תקן של ספק ולא עובד ואז יראו בו כאדם חסר תום לב כאשר הוא בא ודורש לקבל זכויות שניתנות לעובדים אשר חלים עליהם הכללים של יחסי עובד מעביד. לכל אחד יש את היתרונות והחסרונות של המיקום שלו.

זכויות עובד בחברה

כאשר אדם הוא בחזקת עובד של החברה הוא יכול להינות מהזכויות לעובדים כמו הפרשות לפנסיה, ימי חופש, פחות אחריות ופיצויי פיטורין במקרה שהוא מפסיק לעבוד. לעומת זאת, הוא כבול לאותו מקום עבודה בלבד ובעל פחות יכולת לתמרן ולעשות מה שמתחשק לו. כאשר מדובר על ספק הוא חופשי לעשות מה שעולה על רוחו ואינו מחויב לשעות מסוימות למקום העבודה אבל יש לו פחות הגנות והוא נאלץ לדאוג לעצמו בכל הקשור להפרשות פנסיוניות וכו.

יש לאכוף התנהלות תקינה בין עובד ומעביד

כל ההתנהלות של יחסי עובד מעביד זוהי התנהלות חשובה ביותר ויש לדאוג לכך שהעובד מקבל את כל הזכויות המגיעות עבורו ושלא מחסירים ממנו דבר. ישנו תקנון מסודר ומנוהל אשר מסביר מהם התנאים החלים על כל עובד ועל כל מעסיק, וכאשר ישנה חריגה מטעם המעסיק עבור חלק מן התנאים אזי ניתן לתבוע את המעסיק שכן לכל עובד ועובד במדינה ישנם זכויות ברורות.
אסור כלל וכלל שיהיה מצב של אפליה בין העובדים אלא זכויותיהם של העובדים צריכות להיות שוות בין כולם, גם כאשר מדובר בענייני העבודה ובצורת ההתנהלות וגם כאשר מדובר בזכויות עתידיות של העובד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *